Communiceren over jezelf, in woord en geschrift. Wie ben ik? Wat wil ik? Wat denk ik? Wat vind ik? Uiting geven aan wensen en plannen, communicatie over de wensen en plannen van anderen. Communicatie over alledaagse gebeurtenissen. Dat is waar het ik-boek op doelt. Full colour. Inclusief handleiding, tips & adviezen.
* Je laat je natuurlijk nooit aanpraten dat er zoiets bestaat als een “plafond aan het leren”.
* Lach elke vijf minuten naar je leerling. Of elke drie minuten. Of elke minuut.
* Doe alles één voor één, zo houd je de leerlast laag.
* “Iets moeten” moet je ook leren, en dat is écht belangrijk dus neem daar de tijd voor!
* Geef serieuze studenten huiswerk, ongeacht het niveau.
* Doe elke dag wat huiswerk, maar houd het gezellig en sla soms een dag over.
* Praat alleen op een opgewekte toon over studeren, over welk niveau het ook gaat.
* Het is nooit te laat om iets te leren, soms is het wel te vroeg!
* Je doel is mooi, en de weg er naar toe is net zo mooi, misschien zelfs wel mooier omdat de weg je uitkijkjes en onvermoede vergezichten biedt!
* Er is niets waar je zo zelfstandig van wordt als van lezen en schrijven.
* Als je de focus legt op het schrijven, dan krijg je het lezen er (nou ja, bijna) vanzelf bij.
* Alleen lezen is niet genoeg: dan blijf je afhankelijk van het schrijfwerk van anderen. Denk maar aan het schrijven van een boodschappenlijst!