Letterplein
academie voor zelfstandigheidsbevordering
Academie voor zelfstandigheids bevordering
Netwerkorganisatie voor zelfstandigheidsbevordering en zelfredzaamheid van verstandelijk beperkten en nieuwkomers.
Privé-begeleiding aan kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking.
Promotie en advies met betrekking tot de leermethode HOOGVLIEGERS.


























Waarom Letterplein?
Letterplein, academie voor zelfstandigheidsbevordering, geeft begeleiding aan kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking.
Een zo groot mogelijke zelfstandigheid en zelfredzaamheid is het doel. Op het Letterplein kan men diverse zaken leren, bijvoorbeeld: communicatie over zichzelf en alledaagse voorwerpen/onderwerpen in woord en geschrift, agenda-gebruik, geldrekenen. Letterplein geeft ook computercursussen op maat. De computer wordt dan toegankelijk gemaakt voor de verstandelijk beperkte gebruiker. Er is geen onder- of bovengrens wat betreft IQ of leeftijd. Letterplein is een netwerkorganisatie. Dat betekent dat Letterplein op de hoogte is van vele wegen die tot mooie resultaten zullen leiden. Heeft u een vraag, een twijfel, een wens aangaande de ontwikkeling van uw kind, schroom dan niet contact op te nemen met Letterplein.
Letterplein biedt begeleiding aan scholen, ouders en begeleiders betreffende de Hoogvliegers, een leermethode voor verstandelijk beperkten. Het is mogelijk een ouder/begeleider/leerkrachtcursus te volgen op het Letterplein. Men maakt dan kennis met de theorie achter de methode Hoogvliegers, oefent de werkwijze en wordt op de hoogte gebracht van hulpmiddelen.

Kenmerken van de Hoogvliegers zijn:
- de Hoogvliegers zijn werkboeken, geen theorie;
- de serie is geschreven voor verstandelijk beperkten:
- de leerlast van deze methode is uiterst laag;
- er wordt gebruik gemaakt van het aller-eenvoudigste lettertype;
- de leermethode is ook zeer geschikt voor wie nooit heeft kunnen profiteren van onderwijs;
- ook zeer geschikt voor wie de Nederlandse taal en/of de westerse schrijfwijze nog niet machtig is;
- ter verbetering van het handschrift;
- de werkboeken zijn voorzien van duidelijke handleidingen;
- er is veel ruimte voor automatiseren;
- door de duidelijke lay-out wordt het maken van fouten zo veel mogelijk voorkomen;
- ter verduidelijking zijn er bijpassende foto’s, daardoor voor alle leeftijden geschikt;
- het niveau- en de tempodifferentiatie zijn eenvoudig aan te brengen;
- er is een vlug in te vullen leerlingvolgsysteem: zowel de leerkracht als de leerling hebben inzicht in de vorderingen;
- de werkboeken zijn als zelfstandige methode te gebruiken, maar ook als extra oefenmateriaal naast iedere andere methode;
- de leerkracht hoeft geen lesjes tussendoor meer te maken;
- alle opdrachten zijn mono-interpretabel. Dit vergroot de rust, de zelfstandigheid en de zelfwerkzaamheid;
- de leerkracht heeft voldoende tijd voor instructie aan andere leerlingen (inclusief onderwijs!).
Boeken
- Schrijfboeken
- Leeslijstenboek
- Ik-boek
- Telboeken
- Zinnenboek
- Agenda
- Spiekposters
- Leesboekjes
- Knipboeken