in Artikelen

Zelfstandig!

Zelfstandigheidsbevordering! Op het Letterplein gebeurt dat dag-in-dag-uit, maar waarom eigenlijk, wat moet je er mee, wat kun je er mee?

Digizine Jim & Joy ging op onderzoek uit. En kwam zodoende ook samen met Sjors op het Letterplein terecht!

Lees hier wat Miriam van het Letterplein te vertellen had:

‘Sjors leert lezen, rekenen, klokkijken….’

Wat zullen we doen vandaag, Sjors?
Hoewel ik een docent op het Letterplein ben, en Sjors de student, vraag ik het toch maar even. Sjors is een jongeman met het syndroom van Down, en al jaren student op het Letterplein. Inmiddels kennen wij elkaar door-en-door. Ik wéét dat Sjors een heel reëel beeld van zichzelf heeft, compleet met sterke kanten en zwakke kanten: lezen en schrijven en geldrekenen gaan prima, zelfstandig reizen kan hij ook, aan de spreekvaardigheid mag nog best wel wat gesleuteld worden. En Sjors weet ook precies waar hij voor naar het Letterplein komt. En ook, dat je hier niet alleen maar voor de gezelligheid komt, al is die gezelligheid wel het uitgangspunt van de samenwerking.

Zelfstandigheidsbevordering
Op het Letterplein doen we aan zelfstandigheidsbevordering, voor mensen mét of zónder verstandelijke beperking. Waar wij op het Letterplein naar zoeken, is hoe het wel kan: hoe je wel zelfstandig kunt worden, of hoe je wel zo zelfredzaam mogelijk kunt worden. We gaan uit van het standpunt dat iedereen kan leren. Echt iedereen! Lees hier de rest van het artikel.

…..en bekijk het zelf in deze superleuke film! Want “Sjors kan het zelf!” Ja, écht! Wie is de volgende?

Het digizine Jim & Joy hoort bij Jip Film, klik hier.

Delen
Share this Post
Your URL copied
Juf Mir zegt

* Je laat je natuurlijk nooit aanpraten dat er zoiets bestaat als een “plafond aan het leren”.

* Je laat je natuurlijk nooit aanpraten dat er zoiets bestaat als een “plafond aan het leren”.

* Lach elke vijf minuten naar je leerling. Of elke drie minuten. Of elke minuut.

* Lach elke vijf minuten naar je leerling. Of elke drie minuten. Of elke minuut.

* Doe alles één voor één, zo houd je de leerlast laag.

* Doe alles één voor één, zo houd je de leerlast laag.

* “Iets moeten” moet je ook leren, en dat is écht belangrijk dus neem daar de tijd voor!

* “Iets moeten” moet je ook leren, en dat is écht belangrijk dus neem daar de tijd voor!

* Geef serieuze studenten huiswerk, ongeacht het niveau.

* Geef serieuze studenten huiswerk, ongeacht het niveau.

* Doe elke dag wat huiswerk, maar houd het gezellig en sla soms een dag over.

* Doe elke dag wat huiswerk, maar houd het gezellig en sla soms een dag over.

* Praat alleen op een opgewekte toon over studeren, over welk niveau het ook gaat.

* Praat alleen op een opgewekte toon over studeren, over welk niveau het ook gaat.

* Het is nooit te laat om iets te leren, soms is het wel te vroeg!

* Het is nooit te laat om iets te leren, soms is het wel te vroeg!

* Je doel is mooi, en de weg er naar toe is net zo mooi, misschien zelfs wel mooier omdat de weg je uitkijkjes en onvermoede vergezichten biedt!

* Je doel is mooi, en de weg er naar toe is net zo mooi, misschien zelfs wel mooier omdat de weg je uitkijkjes en onvermoede vergezichten biedt!

* Er is niets waar je zo zelfstandig van wordt als van lezen en schrijven.

* Er is niets waar je zo zelfstandig van wordt als van lezen en schrijven.

* Als je de focus legt op het schrijven, dan krijg je het lezen er (nou ja, bijna) vanzelf bij.

* Als je de focus legt op het schrijven, dan krijg je het lezen er (nou ja, bijna) vanzelf bij.

* Alleen lezen is niet genoeg: dan blijf je afhankelijk van het schrijfwerk van anderen. Denk maar aan het schrijven van een boodschappenlijst!

* Alleen lezen is niet genoeg: dan blijf je afhankelijk van het schrijfwerk van anderen. Denk maar aan het schrijven van een boodschappenlijst!

Naar boven